Direktlänk till inlägg 27 januari 2007

"Jag drack ju bara ett par öl..."

Av Per - 27 januari 2007 12:12

Rubriken kanske är lite vagt formulerad, men så vill jag ha det. :) Det jag tänkte ta upp idag är rattfylla. Läste just en artikel i Svd om att de borgerliga vill dra in på antalet på antalet alkotest som utförs av polisen i trafiken. Tänker inte gå in på anledningen till neddragningen i det här inlägget. Tänkte snarare gå in på en annan fundering jag har.Är det verkligen mängden alkotest som är nyckeln till att få bukt med det här problemet. Det brukar sägas att en vanlig dag är ungefär 1/5 av alla bilister man möter i trafiken påverkade av alkohol eller annat rusmedel. Det är självfallet inte en säkerställd mängd, men det ger en liten fingervisning.Jag ser det snarare som att det är bestraffningen som är felaktig i det här fallet. Du kan bli av med körkortet en tid, kanske få någon form av fängelse (tveksamt), och det ska tydligen räcka.Om en person åker runt onykter i trafiken och blir stoppad. I mina ögon ska en sådan person bestraffas rejält. Det ska inte vara mer eller mindre ok att puttra runt full i en bil. För så ser jag på det nu, det känns alldeles för fisigt när det gäller att sätta åt människor som visar ett sånt här dåligt omdöme.Jag skulle vilja ha det såhär.. Om en person blir stoppad i en rutinkontroll och det visar sig att denne är berusad. Förutsatt att inget har hänt och allt är lugnt, tycker jag personen ska få sig en rejäl bot, sen bli av med kortet i säg 2månader samt en stark varning. Gör denna person om det här igen, eller om personen orsakar en olycka i berusat tillstånd, då är det dags att ta fram de hårda vantarna. Då vill jag att det ska utdelas ett fängelsestraff på absolut minst sex månader. Dessutom skall körkortet tas ifrån personen, permanent.Jag ser inte varför en person som upprepade gånger visat dåligt omdöme att denne upprepade gånger kör bil berusad ska få behålla sitt körkort alls. Samma gäller om personen orsakar en olycka i berusat tillstånd. Vilken rätt är det som ger en person, med uppenbart problem med alkohol, att köra bil och utsätta andra för fara?För mig är det helt ofattbart hur nonchalant detta problem hanteras. Vi pratar om bilister som har ett stort och tungt fordon till sitt förfogande, som de väljer att köra berusade. Det för mig är som att ge ett automatvapen till en chimpans. Det är inte ofta det går bra, men med lite tur kanske..Kontentan av detta är, sluta dalta med trafikfyllan! Ta av dem kortet permanent!! De har uppvisat att de inte är kapabla att vara tillräckligt kompetenta i hanterandet av privilegiet att få köra bil. Då kan de gått få sluta med det!!Till de som har argument som "nu kan han ju inte försörja sin själv, eller sin familj". Till sådant säger jag: "De skulle tänkt på det tidigare". Det är inte rätt att andra ska få betala med sina liv eller sin livskvalitet, bara för att några ska få leva rövare på vägarna så de kan "försörja sig själva eller familjen". Det argumentet håller inte alls. Ta bussen för sjutton!!EditTänkte bara lägga till lite till det jag skrev ovan. Efter en kommmentar från Heiti så inser jag att jag kanske skrev lite väl hårt. Självklart menar jag även att personen i fråga ska ha någon typ av vård. Dock fokuserade jag strikt på körkortsinnehav vid skrivandet. Kanske jag var lika stelbent som rättsystemet vid skrivandet, vem vet? :)

 
 
Heiti Ernits

Heiti Ernits

27 januari 2007 15:58


Intressant, jag sitter också i tingsrätten numer, och hade bland annat liknande fall häromdagen.
Jag upplevde rättsystemet väldigt stelbent.
Kanske är det svenska rättssystemet ”rättvist” när det gäller att döma en individ, men så är inte fallet när det gäller att ta långsiktiga beslut och ur ett samhällsperspektiv.
För att ta ett exempel:
Mannen var dömt till olovlig körning (hade blivit av med körkortet flera år tidigare) och domaren yrkade på 14 dagars fängelse som påföljd.
Samtidigt lästes mannens ”meritlista” upp, olovlig körning, rattfylleri, etc. etc. en diger lista som innehöll många alkohol relaterade företeelser, och ofta inbegreps bilen.

Slutsatts? Mannen hade tydligen alkoholmissbruksproblem.
Hjälper det då med fängelse? Första gången en markering, ja visst, men sen återkommer mönstret. Förmodligen kommer killen att supa till efter frigången , och historien upprepar sig inabsurdum, tills han kör på någon.

Jag frågade domaren om vi istället kunde lägga till någon slags rehabiliteringprogram på som påföljd, men han mer eller mindre snäste av mig, och menade att det hade ingenting med domen att göra; Förvisso, om man ser till den enskilda händelsen, men jag tycker att man ska även ta hänsyn till vad mannen har gjort innan.
//Mvh Heiti

http://heiti.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Per - 29 januari 2007 10:02

Har flyttat min blogg, igen.. :) Ni som länkat till denna bloggen, uppdatera gärna era länkar till nedanstående adress. [url=http://zenpo.blogspot.com/]zenpo.blogspot.com[/url] ...

Av Per - 22 januari 2007 23:40

Tänkte ikväll skriva om något som irriterat mig en del sen den dagen jag fick reda på det. Först lite bakgrund. Jag jobbar just nu som projektanställd på ett företag. Givetvis tänker jag inte nämna företagets namn här i bloggen, då jag tycker det ...

Av Per - 18 januari 2007 22:36

Att vara uttråkad är sällan något roligt. Det är en sak att ha tråkigt men när det gått så långt att man är "uttråkad", då är det inte bra. Det handlar, för mig, sällan om att jag inte har något att göra. Det finns alltid något att göra. Fast det ...

Av Per - 16 januari 2007 15:02

Har funderat ett tag över varför det är sån hysteri kring just kampsporter av olika slag. Det är ju som bekant förbjudet med proffsboxning i Sverige idag. Det var även på gång att förbjuda tävling i all annan kampsport som involverade fullkontakt. Ve...

Av Per - 14 januari 2007 18:55

Idag har jag införskaffat mig en bil, billigt. Den är knappast ny, men ny för mig i alla fall. Det blev en Golf CL från 1987, ett bra år för bilar tror jag. Den går finfint och är rätt bekväm att köra, det lilla jag utprovat den hittils. Fartresur...

Presentation

Omröstning

Oroar du dig för det konstiga vädret vi har?
 Ja
 Nej
 Kanske
 Har vi konstigt väder?
 Jag släpper väder, men lägger sällan märke till det.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards