Alla inlägg den 16 januari 2007

Av Per - 16 januari 2007 15:02

Har funderat ett tag över varför det är sån hysteri kring just kampsporter av olika slag. Det är ju som bekant förbjudet med proffsboxning i Sverige idag. Det var även på gång att förbjuda tävling i all annan kampsport som involverade fullkontakt. Vet inte hur det gick med det initiativet. Hur som helst, resonemanget kring den här frågan blir jag inte riktigt klok på.Självklart kan det klassas som våldsamt om två personer kliver in i en ring och pucklar på varandra. Samtidigt har jag lite svårt att se hur just kampsporterna skulle vara så mycket farligare än annan sport.Det pratas om hur farligt det är att få en smäll, eller flera, i huvudet. Det är helt sant, det är absolut inte bra att få hårda slag i huvudet. Samtidigt är det andra sporter där utövarna får mottaga våld mot huvudet, och annan typ av våld mot kroppen, men dessa sporter får man tävla i.Sporterna jag tänker på i första hand är fotboll, hockey, rugby och amerikansk fotboll. De två senare sporterna är inte fullt så vanliga här i Sverige, men de är rätt stora på andra platser, varför jag tog med dem ändå. I dessa sporter förekommer en hel del våldsutövning bland de som tävlar.Hockey exempelvis är en väldigt våldsam sport. Spelarna åker in på isen beväpnade med en stor träklubba som används flitigt för att misshandla varandra på isen. Allt detta för att komma åt en liten gummipuck som sen ska in i en liten bur. I NHL är det väldigt uppskattat av åskådarna ifall några av spelarna kastar handskar och andra skydd för att slå på varandra lite extra. Det känns lite som om vi vore förlyttade tillbaka till romarriket och gladiatorspelen, men det är bara min åsikt.Fotboll är också en relativt våldsam sport. Där är spelarna visserligen inte utrustade med klubbor att slåss med. De har dock skor på sig som kan orsaka en hel del smärta och skada på en motspelare om den placeras på ett lämpligt ställe. I den här sporten gör spelarna allt för att ljuga sig ur att de gjort något fel när de sparkat ned en motståndare. Jag undrar vad det lär ut för typ av ideal till ungdomar.Ett litet tillägg till just fotbollen är fotbollshuliganerna. Dessa är numer en del av fotbollsscenen, det går inte att förneka. Huliganvåldet är nog bland det mest meningslösa och brutala som finns i samhället idag. Det är skaror av människor som slåss om vems lag råkar vara bäst.. Fotboll är ett spel, en lek.. Det är som att småbarn slåss om vems pappa är bäst. Totalt ovesäntligt..Amerikansk fotboll och Rugby är båda väldigt våldsamma sporter med en hel del skador. Ju mer spektakulära tacklingarna är och ju mer någon flyger i luften under ett spel, ju mer jublar publiken. Även här ser jag vissa drag som liknar gladiatorspelen.Det jag vill komma åt är att jag inte förstår hur man å ena sidan kan sanktionera så mycket våld i vissa sporter, för att samtidigt anse att det är fel om det finns våld i andra. I kampsporter så kliver två personer in i en ring, fullt medvetna om de risker som finns där inne, och utövar sedan en kamp för att se vem av dem som är bäst för stunden. Hur detta kan vara så hemskt jämfört med andra sporter förstår jag inte.Jag, personligen, anser att man ska få utöva kampsporter precis som alla andra sporter. Dubbelmoral är inte något som är särskilt vettigt. Samtidigt handlar det lite om popularitet och legitimitet. Fotboll och hockey är mer accepterat och införlivat i vår vardag än kampsport. Just kampsporter bär fortfarande ett stigma med sig, att det endast skulle handla om våld, vilket inte är sant alls.Släpp kampsporten fri!

Presentation

Omröstning

Oroar du dig för det konstiga vädret vi har?
 Ja
 Nej
 Kanske
 Har vi konstigt väder?
 Jag släpper väder, men lägger sällan märke till det.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards